پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-18
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 10336 |
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶ |
3 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

انتخابات ریاست فدراسیون ترای اتلون در شرایطی قرار است روز ۲۹ فروردین برگزار شود که اعتراض به برخی تخلفات اساسنامه‌ای زمینه را برای ورود دیوان عدالت اداری به این انتخابات فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ترای‌اتلون یا سه‌گانه یک ورزش ترکیبی است که شرکت‌کنندگان در آن با انجام سه مرحله استقامتی شامل شنا، دوچرخه سواری و دو با یکدیگر رقابت می‌کنند. سه گانه از سال ۲۰۰۰ میلادی در هر ۲ بخش زنان و مردان وارد بازی‌های المپیک شده است و اهمیت آن برای ورزش بیش از گذشته شد.
این رشته که سالهاست در ایران فعال است بزودی انتخابات ریاست خود را پیش رو دارد و ۹ نامزد برای نشستن روی صندلی آن نام نویسی کرده اند که شامل امین احمدی، حمید براتی، محمد کاظم حججی، محمد نصیری، ایرج عرب، سیدکمال پیمبری، مهدی گودرزی، علی‌اکبر حسن‌پورحیدری و جاسم منوچهری می‌شوند.
به گفته احمد ارشدی دبیر مجمع، انتخابات این فدراسیون در شرایطی ۲۹ فروردین برگزار می‌شود که ۹ کاندیدا تأیید صلاحیت مدیریتی شده‌اند اما هنوز تأیید صلاحیت دستگاه نظارتی انجام نشده است که قطعاً تا زمان برگزاری انتخابات انجام خواهد شد.
مقدمات برگزاری انتخابات ریاست این فدراسیون در شرایطی فراهم شده که به گفته برخی مسؤولان تخلفات اساسنامه‌ای عجیبی صورت گرفته و اتهاماتی نیز به وزارت ورزش و برخی مدیران آن وارد شده چرا که آنها قصد داشتند با مهندسی کردن و چیدمان برخی افراد زمینه را برای برگزاری انتخابات فراهم کنند.
به دنبال مسجل شدن برخی تخلفات اساسنامه‌ای برای برگزاری انتخابات این فدراسیون، یکی از نامزدها شکایت این تخلفات را در دیوان عدالت اداری ثبت کرده که با پیگیری‌هایی که صورت خواهد داد، زمینه ورود این دیوان به انتخابات و تخلفات آن را فراهم خواهد کرد که در این صورت وزارت ورزش با چالش جدیدی مواجه خواهد شد.
با این وجود برگزاری انتخابات در تاریخ فوق با اشکالات عدیده قانونی روبروست که امکان برگزاری آن را سلب کرده. مهمترین اقدام غیرقانونی در تشکیلات فدراسیون انتخابات کمیسیون‌های سه گانه است. طبق اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی کمیسیون‌های سه گانه شامل کمیسیون ورزشکاران، داوران و مربیان جزو مجمع به شمار می‌روند و حق رأی دارند.
طبق همین اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی مکلفند که پس از نام نویسی از کاندیداها، انتخابات کمیسیون‌های سه گانه را با یک فرآیند شفاف و دموکراتیک برگزار کرده و برگزیدگان مشخص شوند تا در نهایت کمیسیون‌ها نفرات برگزیده خود را برای حضور در مجمع انتخاباتی معرفی کنند. در دوران مهدی گودرزی انتخابات کمیسیون‌های سه گانه برگزار نشد و یکی از دلایل عدم برگزاری مجمع در دوران وی همین مشخص نبودن منتخبین کمیسیون‌ها بود.
در دوره سرپرستی نامنی سرانجام این انتخابات برگزار شد اما سرپرست وقت فدراسیون کوشید به جای انتخابات، کمیسیون‌ها را با انتصابات مشخص کند! با توجه به اینکه تیم قبلی سودای ریاست بر فدراسیون را داشت، انتخابات کمیسیون‌ها را به شکل کاملاً مبهم و با ایرادات قانونی بسیار برگزار کردند و هرگز روند قانونی و دموکراتیک آن از زمان ثبت نام تا برگزاری انتخابات طی نشد.
به گونه‌ای که در برخی از کمیسیون‌ها حتی تعداد افراد کاندیدا به حدنصاب قانونی نیز نرسید و عملاً انتخابات به شکل انتصابی انجام شد. چه آنکه در انتخابات کمیسیون‌ها اصل بر این بود که نفراتی برگزیده شوند که تنها ویژگی آنها مخالفت با رئیس سابق باشد! انتخاب نفرات برگزیده کمیسیون‌ها به شکل انتصابی عملاً آن را از درجه اعتبار ساقط کرده و کاملاً غیرقانونی است اما متولیان فدراسیون ترجیح دادند که مجمع انتخاباتی با نفرات انتصابی برگزار شود تا آرا به سبد رئیس سابق ریخته نشود و نفرات منصوب در کمیسیون‌ها به کاندیداهای دیگر رأی بدهند. آنچه یک تخلف آشکار و محرز است و می‌تواند برگزاری انتخابات فدراسیون را در صورت برگزاری باطل کند.
کار به اندازه‌ای در ذوق زده است که نفرات برگزیده کمیسیون‌ها تاییدیه دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها را نداشتند و در نهایت با لابی‌های صورت گرفته انجام شد تا برای انتخابات فدراسیون مشکلی نباشد.
این تنها اشکال وارده به برگزاری انتخابات پیش رو نیست. ایراد قانونی دیگر در مسیر برگزاری انتخابات بحث تعارض منافع است. سرپرست دبیری فعلی فدراسیون و دبیر مجمع انتخاباتی و بازرس جملگی کارمندان دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها هستند. جایی که رئیس آن سرپرست سابق فدراسیون بوده و البته پیش از این سودای ریاست داشته است.
جالب است که انتصاب دبیر فدراسیون نیاز به مصوبه مجمع دارد که در این مورد رعایت نشده و از سوی دیگر حضور تیم مدیریتی فدراسیون در دفتر امور مشترک می‌تواند احتمال مهندسی آرا را به نفع یک گزینه خاص بالا ببرد.
در فدراسیونی که بازرس و سرپرست سابق فدراسیون و سرپرست دبیری همه از کارکنان دفتر امور مشترک باشند، فقط ممکن است که عنوان دبیری فدراسیون بدون نیاز به مراحل قانونی پیش بینی شده در اساسنامه در مکاتبات به صورت خلاف واقع استفاده شود و جالب اینکه با آن برخورد قانونی نشود!
به گفته یکی از مسؤولان نزدیک به وزارت ورزش، کیومرث هاشمی از اتفاقاتی که در روند برگزاری انتخابات فدراسیون سه گانه رخ داده مطلع شده و قصد دارد با ورود به آنها زمینه برگزاری انتخابات سالم و بدون حرف و حدیث را فراهم کند.

۲۵۱ ۲۵۱

منبع: خبرگزاری خبرآنلاین

منبع خبر به همراه لینک آن ( در انتهای متن خبر ) نوشته شده است و خبرگزار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10336 ) را همراه با ذکر موضوع به آدرس  info@khabargozar.com  ایمیل بفرمایید. با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبرگزار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید