جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-26
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 10925 |
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵ |
7 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم گفت: بارها گفتم که نتانیاهو بدون ایران یک مرده سیاسی است. کشوری مانند روسیه بیشترین سود را از جنگ می‌برد و ۷ اکتبر یک پل نجات را برای روسیه ایجاد کرد. دیگر کشورهای منطقه هم اگرچه در ظاهر ابراز نگرانی می‌کنند، اما دراین مدت درحال ربودن فرصت های توسعه ای ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حشمت الله فلاحت پیشه کارشناس سیاست خارجی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس به تحلیل آخرین وضعیت احتمال پاسخ ایران به حمله اسرائیل می‌پردازد و می‌گوید: متاسفانه مسیر تحولات طبق برنامه ای پیش می‌رود که نتانیاهو شکل داده بود و بازیگران مختلف منطقه هم از آن سود می‌برند. فکر می‌کنم اگر جنگی میان ایران و اسرائیل شکل بگیرد، بیشترین ضرر متوجه ایران است و بازیگران مختلف از این موضوع سود خود را می‌برند.
او در گفتگویی که با اصلاحات‌نیوز داشته، ادامه می‌دهد: بارها گفتم که نتانیاهو بدون ایران یک مرده سیاسی است. کشوری مانند روسیه بیشترین سود را از جنگ می‌برد و ۷ اکتبر یک پل نجات را برای روسیه ایجاد کرد. دیگر کشورهای منطقه هم اگرچه در ظاهر ابراز نگرانی می‌کنند، اما دراین مدت درحال ربودن فرصت های توسعه ای ایران هستند. لذا معتقدم در عرصه سیاست خارجی در واقع منافع ملی را باید یک فرایند دید نه یک مقطع احساسی.

فلاحت پیشه می‌گوید: به نظرم آن چیزی که میان ایران و اسرائیل در حال شکل گیری است، جنگ نیست، بلکه فتنه است. به طور طبیعی هرچند که سربازان برای حفاظت از خاکشان سینه سپر می‌کنند، ولی در شرایطی که یک فتنه در جریان است، نفع کشور پرهیز از ورود به آن فتنه است. به عنوان نمونه روسیه کشوری است که نماینده آن در شورای امنیت سعی کرد به گونه ای حق ایران را برای مقابله به مثل در حمله اسرائیل به کنسولگری نشان دهد، اما همین روسیه کشوری است که حاضر نشده تسلیحات و جنگنده های پدافندی و آفندی مورد نیاز ایران را تحویل دهد و خلف وعده کرد.
این کارشناس سیاست خارجی با بیان این موضوع که باید منافع بلند مدت کشور را مد نظر قرار داد، گفت: آنچه که بیشترین فشار را بر استراتژی جمهوری اسلامی در قبال ایران وارد کرده، سخنرانی هایی است که مطرح شده. یعنی افرادی که در خلاء سخنرانی می‌کردند و این روز را پیش بینی نمی‌کردند که در واقعیت در معرض خطر قرار بگیرند و کشور را وادار کنند موضعی را در قبال بازیگری مانند اسرائیل بگیرد. از ۷اکتبر تاکنون بارها اعلام کردم که هدف نهایی اسرائیل کشاندن ایران به جنگ است. زیرا می‌دانند اگر جنگی شکل بگیرد، آمریکا هم مجبور به حمایت از اسرائیل است. از همین رو معتقدم تا حد امکان باید از ورود به این فتنه خودداری کرد.
فلاحت پیشه می‌گوید: شرایط امروز شبیه به دوران قبل از جنگ ایران و عراق است. در آن زمان هم دو جریان اصلی در منطقه وجود داشت، یک جریان صدور انقلاب در ایران و دیگری جریان جاه طلبی صدام. به رغم اینکه صدام یکی از اولین افرادی بود که انقلاب ایران را به رسمیت شناخته بود، به شدت تحت تحریک قرار گرفته بود تا به ایران حمله کند. اگر ایران و عراق باهم نمی‌جنگیدند و کمترین همکاری ها را باهم داشتند، این دو کشور ده میلیون بشکه صادرات نفت داشتند، قوی‌ترین ارتش منطقه را داشتند و می‌توانستند بازیگری مهمی را داشته باشند که حتی توجه‌ای به قدرت های غرب و شرق هم نداشته باشند. اما متاسفانه جنگ فرسایشی ۸ ساله میان این دو کشور، هنوز تبعاتی را برایشان به همراه دارد.
نماینده سابق مجلس با بیان اینکه ایران باید رفتاری را داشته باشد، که در دهه ۱۳۷۰ در قبال طالبان در مزار داشت، تصریح کرد: در آن زمان طالبان به کنسولگری ایران حمله کرده بود و دیپلمات و خبرنگاران ایرانی به شهادت رسیده بودند و همان زمان که عده ای در ایران جنگ با ایران را توصیه می‌کردند، مشخص شد کشورهای مختلف در حال تجهیز طالبان برای جنگ با ایران است و خوشبختانه ایران وارد این بازی نشد و به سلامت از آن فتنه گذر کرد و خود فتنه گران باهم دچار چالش شدند.
او در ادامه می‌گوید: اگر از ابتدا توازن میان میدان و دیپلماسی برهم نمی‌خورد، جمهوری اسلامی اینگونه وارد جنگی نمی‌شد که هیچ‌کدام از مولفه های منافع ملی ایران را تامین نمی‌کند. پیش بینی می‌کنم ایران یک نوع اقدام ترکیبی علیه اسرائیل صورت دهد. یعنی از مناطق مختلف از یمن و عراق تا سوریه و لبنان اقداماتی را انجام دهد، اقداماتی که شاید از خاک ایران نباشد، اما مارک ایرانی داشته باشد و انتقام را بگیرند.
فلاحت پیشه با بیان این موضوع که اعتقاد دارم اسرائیل را باید در شرایط جنگی حفظ کنیم، گفت: در این صورت آفت های مختلفی متوجه اسرائیل خواهد شد که باعث می‌شود فتنه گرانی که در این شرایط به فتنه دامن می‌زنند، خودشان باهم درگیر شوند و دلیلی ندارد ملت ایران را درگیر یکی از بزرگترین فتنه هایی کنیم که ایرانیان با آن مواجه شدند.
او در ادامه در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال دارد ایران از خاک خودش پاسخ اسرائیل را بدهد، گفت: مواضعی که مسئولین ایرانی گرفتند، مشابه مواضعی است که درباره عین الاسد گرفتند. ایران اعلام کرده که انتقام می‌گیرد و باعث شده تا این امکان گسترش پیدا کند که ایران قرار است از خاک خودش انتقام بگیرد. اما معتقدم این کار یعنی کشاندن جنگ به داخل خاک ایران. مگر اینکه یک اتفاق رخ دهد، که به نظرم همزمان با گسترش بحران، یک اتفاقی به صورت پنهان شکل گرفته است و آن این است که دیپلماسی پنهان در جریان است و امکان توافق بر سر محدود کردن مقابله وجود دارد. چراکه آمریکا می‌داند که در واقع در موضوع عدم ورود به جنگ، تنها دو بازیگری که بیش از همه مخالف جنگ در منطقه هستند، ایران و آمریکا هستند.
فلاحت پیشه ادامه داد: به عبارتی در عدم گسترش جنگ، مواضع ایران و آمریکا بسیار به هم نزدیک تر است تا مواضع بازیگرانی مانند ایران و روسیه.لذا آمریکا به نظرم تلاش خواهد کرد که در بحران میان ایران و اسرائیل از مدیریت خارج نشود و اقدامات متقابلی که شکل گرفته به حدی محدود شود که تبدیل به یک جنگ تمام عیار نشود تا آمریکایی ها مجبور نشود در ۷ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، وارد این جنگ شوند.
این کارشناس با تاکید بر اینکه جنگ را نمی‌توان احساسی پیش برد، گفت: متاسفانه چون در گذشته کسانی که راهبردهای امنیتی و نظامی را به کشور تحمیل کردند، هیچ وقت در مقام پاسخگویی قرار نگرفتند و به همین دلیل عملا در واقع در شرایط کنونی هیچ گونه پاسخی برای دغدغه افکار عمومی ندارند. لذا تنها سازوکار این است که کشور فرصت دیگری به دیپلماسی دهد. همین که به یکباره در مرزهای شرقی ناامنی صورت می‌گیرد، به یکباره آمریکا سلاح هایی را به اسرائیل تحویل می‌دهد که تا الان برای تحویل آن محدودیت ایجاد کرده بود و درعین حال رسانه های مختلفی که بانی و محرک جنگ هستند، مولفه‌های مشکوکی است که برای ایران یک دام پراکنده شده است و به شخصه معتقدم ایران از توان نظامی لازم برای وارد آوردن ضربات جدی به اسرائیل برخوردار است؛ ولی دلیلی ندارد این موضوع در قالب راهبردی صورت بگیرد.
فلاحت پیشه ادامه می‌دهد: تحولات مربوط به خط مقدم جنگ با اسرائیل، یک فرآیند است نه یک مقطع. اگر موضوع را در قالب یک فرآیند ببینیم، این فرآیند فرسایشی خواهد بود به ضرر اسرائیل و به نفع ایران. اسرائیلی‌ها تحت هر شرایطی به دنبال بحرانی تر کردن شرایط هستند.
او می‌گوید: اسرائیل در شرایطی که به شدت منزوی شده است، سعی می‌کند به جای جنگ با جماعت مظلوم غزه، با کشوری بجنگد که از اسرائیل منزوی تر است. متاسفانه در شرایط کنونی ایران یک کشور تنها در منطقه است و حتی تردیدهای جدی نسبت به خیانت دوستان ایران به کشور ما وجود دارد. در این شرایط اسرائیل سعی می‌کند بحران را گسترش دهد و دیگران هم تلاش می‌کنند تا ازاین بحران برای خودشان فرصت ایجاد کنند. کسانی که بخاطر سیاست های اشتباه خودشان کشور را منزوی کردند، نباید در اوج انزوا کشور را وارد جنگ کنند.
نماینده سابق مجلس با بیان این موضوع که تاوان جنگ را مردم می‌دهند، گفت: متاسفانه برخی از سیاستمدارانی که بیشترین شعارها را می‌دهند، بخشی از اعضای خانواده‌شان را مامور کردند تا ثروت های مملکت را به خارج منتقل کنند. یا کسانی که از تحریم برای خودشان کاسبی ایجاد کردند، هیچ آسیبی از جنگ نمی‌برند، آسیب اصلی جنگ متوجه مردم است. اعتقادم بر این است در این شرایط امکان گذر از این شرایط وجود دارد.
۲۷۲۱۱

منبع: خبرگزاری خبرآنلاین

منبع خبر به همراه لینک آن ( در انتهای متن خبر ) نوشته شده است و خبرگزار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10925 ) را همراه با ذکر موضوع به آدرس  info@khabargozar.com  ایمیل بفرمایید. با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبرگزار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید