شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-27
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 5548 |
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰ |
9 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

هجدهمین نشست مجمع عمومی فرهنگستان هنر، با حضور اکثریت اعضای پیوسته آن، عصر روز دوشنبه برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، هجدهمین جلسه مجمع عمومی، با حضور مجید شاه‌حسینی، رئیس فرهنگستان هنر، داریوش ارجمند، جهانگیر الماسی، غلامحسین امیرخانی، حسن بلخاری، سیدمحمد بهشتی‌شیرازی، محمدرضا پورجعفر، محمدرضا حسنایی، ابوالفضل داودی‌رکن‌آبادی، محمدعلی رجبی، مجتبی رحماندوست، علیرضا عندلیب، شاهین فرهت، عبدالحمید قدیریان، عبدالمجید کیانی‌هندی، محمدعلی کی‌نژاد، مصطفی گودرزی، علی لاریجانی، علی منتظری، محسن مؤمنی‌شریف و عبدالحمید نقره‌کار، از اعضای پیوسته و ایرج نعیمایی، عضو وابسته این فرهنگستان، عصر دوشنبه، ۲۱ اسفند ۱۴۰۲، در محل سالن گلستان هنر، برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مجید شاه‌حسینی، ضمن خیر مقدم به حاضران، با ذکر قرائت فاتحه برای جلال شباهنگی و داریوش مهرجویی، دو عضو پیوسته فرهنگستان هنر که در سال ۱۴۰۲ دعوت حق را لبیک گفتند، سخن آغاز کرد و در ادامه گفت: «مسلّماً حجم اتفاقات و رویدادهایی را که در سال‌جاری صورت گرفت، نمی‌توان در بازه زمانی کوتاه به تفصیل بیان کرد، اما تلاش شد برنامه‌هایی که از سال گذشته مورد تأیید قرار گرفته بودند، با توجه به اعتباراتی که در اختیار داشتیم، اجرا شوند.»
پس از آن، علیرضا اسماعیلی، دبیر فرهنگستان هنر، به ارائه گزارش مالی‌اداری پرداخت.
سپس، منیژه کنگرانی، معاون پژوهشی این فرهنگستان، گزارشی از برنامه‌های پژوهشی، اعم از همایش‌ها و نشست‌های تخصصی که درباره آینده‌پژوهی و حقوق مخاطب و هوش مصنوعی برگزار شده، ارائه کرد و در ادامه، به کتاب‌های منتشرشده، نمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و دیگر دستاوردهای سال جاری پرداخت و به طرح‌های کلان سال ۱۴۰۳ نیز اشاره کرد.
در ادامه، علی لاریجانی، درباره جایگاه سیاست‌گذاری کلان فرهنگستان هنر، خاطرنشان کرد: «با توجه به عدم تناسبی که میان بودجه فرهنگستان و کارهای پژوهشی دیده می‌شود، کارهای بسیاری در حوزه آینده‌پژوهی و هوش مصنوعی انجام شده که اقدامات مثبتی است. با توجه به جایگاه سیاستگذاری کلان فرهنگستان در کشور پیشنهاد می‌کنم وضعیت هنرهایی چون موسیقی، فیلم، تئاتر و سایر هنرها رصد شده و اسناد کلان‌تری برای نهادهای خرد تهیه شود.»

این نشست با سخنان عبدالحمید نقره‌کار ادامه یافت. وی اظهار کرد: «عالی‌ترین مباحث زیبایی‌شناسی در اسلام است و می‌بایست به آیات الهی که رکنی اساسی در معرفت زیبایی‌شناسی و هنر ایرانی‌اسلامی است، توجه بیشتری داشته باشیم و اجرای برنامه‌هایی با فرامینی که از قرآن کریم برمی‌آید می‌توانند به حفظ و تداوم این هنرها بینجامند.»
محمدعلی کی‌نژاد، از دیگر اعضا، نیز به بحث دیپلماسی هنر اشاره کرد و گفت: «همکاری فرهنگستان در راستای اقدامات جمهوری اسلامی ایران، برای گسترش ارتباطات از راه دیپلماسی فرهنگی و هنری با دیگر کشورها، به‌ویژه کشورهای همسایه، کاری ارزشمند است و باید گسترش بیشتری یابد.»
محمدعلی رجبی، درباره پیدایش مکتب هنر انقلاب و توسعه فرهنگی کشور بیان کرد: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ما با پیدایش مکتب هنری انقلاب مواجه‌ایم که فرهنگستان می‌تواند به توسعه آن از راه آموزش هنر کمک کند. شیوه استاد شاگردی و بخش نظری آن در همین فرهنگستان پای گرفت و امروزه شاهد توسعه آن هستیم.»
در این نشست، محمدرضا پورجعفر، از اعضای جدید نیز پیشنهاد داد: «امروزه هوش مصنوعی و رویدادهای نوینی در جهان روی می‌دهد که می‌بایست همگام با آن حرکت کنیم، ضمن اینکه وضعیت هنرمان را به شکوفایی گذشته برسانیم، برای همین نیاز به نقشه راهی در این راستا داریم.»
مجمع عمومی فرهنگستان هنر که با اعضای پیوسته هر ساله تشکیل می‌شود، با سخنان شاهین فرهت، ادامه پیدا کرد. وی درباره فضای موسیقیایی کشور گفت: «فرهنگستان هنر کارهای بسیاری را در حوزه موسیقی در فعالیت بیست ساله خود انجام داده و در حال ادامه آن است. اما ما امروزه با اقداماتی در سالن‌ها و اجراها مواجه‌ایم که بر کیفیت موسیقی ما تاثیر منفی می‌گذارد و باید در صدد رفع این معضلات باشیم.»
عبدالمجید کیانی به پژوهش‌های موسیقایی که سال‌ها در فرهنگستان صورت گرفته اشاره و یادآور شد: «زمانی که با اندک منابع موسیقی مواجه بودیم، فرهنگستان اقدامات بسیاری در این راه انجام داد. نتیجه پژوهش‌های آن مدون و به‌صورت کتاب منتشر شد و خوب است که نهادهای هنری از آن پژوهش‌ها بهره بیشتری ببرند و استفاده نمایند.»
این نشست با ارائه نظرهای دیگر اعضا، چون عبدالحمید قدیریان، ادامه یافت. وی به نقش کشور در جهان اشاره و تصریح کرد: «معتقدم که پروردگار ایران را برای مقاصد عالی در جهان بنا نهاده است. زیرا کشوری است که از ابتدا با فرهنگ و یگانه‌پرست بوده است. جهان به سرعت به سمت ظهور و آخر زمانی پیش می‌رود و نقش فرهنگستان در این برهه آن است که هنر را به سمت فطرت انسانی پیش ببرد و نه هنری بی‌پایه‌ای که امروزه در جهان تعریف می‌شود.»
محسن مؤمنی‌شریف که از اعضای جدید فرهنگستان است در این جلسه عنوان کرد: «جایگاه فرهنگستان، جایگاه ممتازی است و فرصت دارد علاوه بر اینکه به هنر گذشته می‌پردازد، هنر روز و هنر انقلاب را مطرح کرده و مباحث مکتب هنری انقلاب اسلامی به‌طور ویژه در دستور کار او قرار گیرد. وضعیت ادبی و هنری ما و نسبت آن با جهان مشخص است و تاکنون کارهایی بسیاری تولید شده که نقطه اختلاف آن مشهود است و می‌بایست تبلور بیشتری یابد.»
یکی دیگر از اعضای جدید داریوش ارجمند بود که درباره شناخت بیشتر مکتب عاشورا در هنر ایرانی‌اسلامی گفت: «ما باید شناخت کاملی از مکتب عاشورا در هنر خود داشته باشیم؛ تبلور فرهنگ عاشورا را می‌توانیم به وضوح در شعر، موسیقی، نمایش و دیگر هنرها ببینیم. همین‌طور نباید از نقش مردم در ارتقای هنر غافل بود، چراکه هنرهای ما هنرهای مردمی هستند و اگر تا الان توسعه و ادامه پیدا کرده‌اند، به دلیل آن است که از دل همین مردم برآمده‌اند.»
در پی آن، جهانگیر الماسی، از دیگر اعضای پیوسته، به برنامه‌های جاری فرهنگستان اشاره و یادآور شد: «خوشبختانه فرهنگستان در سال‌جاری به برنامه‌هایی پرداخت که علاوه بر تازگی آن مباحث مهمی در دنیای روز محسوب می‌شوند. آینده‌پژوهی، نقش هنر در آموزش‌وپرورش و حقوق مخاطب کارهایی بودند که تاکنون به‌صورت پژوهش در جای دیگر مطرح نشده‌اند.»
در پایان این نشست، مجید شاه‌حسینی، رئیس فرهنگستان هنر، ضمن قدردانی از ارائه پیشنهادها و راه‌کارهای هر یک از اعضا، درباره احکام رئیس و اعضای گروه‌های تخصصی توضیحاتی داد و اعلام کرد که فرهنگستان هنر در سال آینده اقدامات و برنامه‌هایی پیش رو دارد که با توجه به پیشنهادهای اعضا و گروه‌ها، ضمن پاسداشت میراث هنر ایرانی‌اسلامی، در پیشبرد مأموریت‌ها و نیل به مقاصد و اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی گام بر خواهد داشت.
انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع خبر به همراه لینک آن ( در انتهای متن خبر ) نوشته شده است و خبرگزار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 5548 ) را همراه با ذکر موضوع به آدرس  info@khabargozar.com  ایمیل بفرمایید. با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبرگزار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید