جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 5674 |
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵ |
9 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

دکتر مینو میرشاه ولد با بیان اینکه بسیاری از اعمال عبادی که زنان شیعه سنتی در ایتالیا انجام می دهند برای دیگر زنان شیعه ناآشناست از نبود متفکران آشنا به مختصات شیعه و موسسات شیعه شناسی خوب در ایتالیا انتقاد کرد.

به گزارش مبلغ دهمین نشست از سلسله نشست‌های حلقه‌ی شیعه‌پژوهی سرو با موضوع «زنان شیعه در ایتالیا، در میانه سنت و سنت گرایی» در تاریخ یک اسفند سال جاری با سخنرانی دکتر مینو میرشاه ولد و به میزبانی جبار رحمانی در بستر اینستاگرام برگزار شد. مینو میرشاه ولد دکترای جامعه‌شناسی را از دانشگاه تورین دریافت کرده است و در حال حاضر پژوهشگر ارشد بنیاد مطالعات دینی جوآنی بیست و سوم (Giovanni XXIII) در شهر پالرمو است و بر روی ایتالیایی‌هایی که شیعه می‌شوند، کار می‌کند. او همچنین در دانشگاه بارسلون مشاور علمی یک پروژه مطالعات بر روی تشیع در اروپا است که تا دسامبر ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

در ابتدای این نشست دکتر مینو میرشاه ولد ابتدا درباره تفاوت کشور ایتالیا با سایر کشور های اروپایی (انگلیس، آلمان، فرانسه و..) گفت: ایتالیا هیچ گونه رابطه استعماری با کشورهای آسیایی نداشته است به همین خاطر کشورهای آسیایی ارتباط خاصی با ایتالیا ندارند و نسبت به بقیه کشورهای اروپایی مهاجران کمتری دارد. همچنین نسل شیعه موجود در ایتالیا، نسل جوانی هست ولی شیعیان موجود در کشورهایی مثل انگلیس خیلی قدیمی هستند . از طرف دیگر بنیادهای اسلامی در کشورهای انگلیس و آلمان و.. بیشتر وجود دارند ولی در ایتالیا وجود ندارند.
وی در ادامه درباره شیعیان ایتالیا گفت: عمده شیعیان ایتالیا در شمال این کشور ساکن هستند زیرا شهرهای شمالی، صنعتی تر، از لحاظ اقتصادی ثروتمندتر و دارای امکانات کاری و تحصیلی بهتری هستند به همین خاطر، اکثر مهاجران در این شهرها ساکن هستند. شیعیان ایتالیا متشکل از پاکستانی ها، ایرانی ها، لبنانی ها، افغانی ها، تعداد کمی از ایتالیایی های گرایش پیدا کرده به شیعه، تعدادی از آفریقایی ها، تعداد کمی از عراقی ها و تعداد کمی از آذربایجان هستند. از بین این ملیت ها، پاکستانی‌ها خیلی فعالند و اکثر عبادتگاه ها را آنها ساخته اند. به لحاظ جنسیتی اکثر افغانی ها و پاکستانی ها مرد هستند زیرا شیوه های مهاجرت بسیار سخت هستند و بیشتر این ها به شکل پناهنده وارد می شوند و برای کار می آیند . ولی ایرانی ها چون به شکل دانشجویی می آیند تقریبا زن و مرد مساوی هستند. زنان شیعه ایتالیا دو گروه هستند :۱_زنان سنتی،۲_ زنان سنت گرا. زنان سنتی مربوط می شود به نسل اول مهاجرت و عمده این زنان به مراکز عبادی شیعیان می روند و به عبادت می پردازند و این گروه یک سری اعمال و نذوراتی را انجام می دهند و درصورتی که افراد شیعی دیگری از غیر ملیت خودشان آنها را ببیند، اصلا نمی فهمد دارند چه کاری انجام می دهند و حتما نیاز به توضیح و تفسیر دارد. این گروه از زنان، اعمال و عبادتشان برای خودشان قابل فهم و استفاده هست ولی برای افراد بیرون، چه شیعیان از کشورهای دیگر و چه غیر شیعیان قابل فهم و هضم نیست. زنان سنت گرا، زنان نسل دوم یا سوم مهاجرت یا اروپایی های شیعه شده هستند و به روش زنان سنتی منتقد هستند و انتظارات بیشتری دارند.
میرشاه ولد درباره تأثیر داعش بر شیعیان در ایتالیا گفت :در سال ۲۰۱۴ که داعش در سوریه و جاهای دیگر مشغول بود و بعضا اتفاقات تروریستی در اروپا هم رخ می داد، نوعی دگرگونی در شیعیان رخ داد به عنوان نمونه می گفتند واقعه عاشورا باید کوتاه شود و امام حسین که مبارز بود و کربلا خودش صحنه مبارزه است، باید تغییر کند و امام حسین بشود نماد صلح و ارتباط! به طوری که نمی شد آن موقع از پارچه ها و لباس های سیاه استفاده کرد چرا که نماد داعش بود و شیعیان سعی می کردند با دادن آب و نذری و دیگر مواد غذایی به دیگران بفهمانند شیعیان و داعش با هم متفاوت هستند و شیعیان دنبال جنگ و قتل و… نیستند.
پژوهشگر پژوهشگر ارشد بنیاد مطالعات دینی جوآنی ایتالیا درباره ویژگی های زنان سنتی و سنت گرا افزود : رفتار زنان سنتی، تکراری هست و در آن نوآوری وجود ندارد و ایده و نظریه ای برای دیگران که ناظر هستند ندارد و همین طور در گذشته زندگی می کنند و اطلاعات نو و جدیدی ندارند ولی رفتار زنان سنت گرا دارای نوآوری هست و آنها به نوعی گذشته را بازسازی می کنند و اطلاعاتی دارند که بتوانند به تبلیغ شیعه بپردازند.
دکتر میرشاه ولد در پایان سخنان خود گفت : ما در ایتالیا ضعف ارتباط، ضعف مکان برای بحث و پژوهش و ضعف تبلیغ داریم و نیازمند به کسی هستیم که به زبان ایتالیایی کاملا مسلط باشد و از شیعه اطلاعات کافی داشته باشد و بعد به تبلیغ شیعه بپردازد ولی ما هیچ کسی نداریم که در ایتالیا این کار را انجام بدهد و به طور کلی بنیادها و موسسات مناسبی برای شیعیان وجود ندارد در حالی که وضع کشورهای اروپایی دیگر از این جهت بهتر است.

منبع: خبرگزاری خبرآنلاین

منبع خبر به همراه لینک آن ( در انتهای متن خبر ) نوشته شده است و خبرگزار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 5674 ) را همراه با ذکر موضوع به آدرس  info@khabargozar.com  ایمیل بفرمایید. با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبرگزار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید