جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 5845 |
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰ |
10 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

میانجی‌گران در قطر و مصر تلاش‌های خود را برای رسیدن به آتش‌بس در نوار غزه در میان فشار آمریکایی ایجاد شده به دلیل شرایط سخت زندگی در نوار غزه و رنج ساکنان چندین منطقه از قحطی واقعی، در سایه سرسختی ارتش اشغالگر برای کنترل و ممانعت از ورود کاروان‌های کمک به مناطق شمالی ادامه می‌دهند.

به گزارش ایسنا، در این زمینه ، یک منبع مصری در مصاحبه‌ای با العربی الجدید گفت که آخرین ساعات شاهد تماس با رهبری حماس برای به جریان انداختن تلاش‌ها بودند.
وی افزود: این جنبش پاسخ با سنجش آشکار رنج شهروندان در نوار غزه پاسخ مثبت بزرگی به تلاش‌های میانجی‌گران داد.
وی خاطرنشان کرد: «راه حلی در افق رو به گسترش است، اگر چه برای فعال کردن توافق توقف حملات و تلاش برای تبادل اسیران به سطح لازم نرسیده‌ است.»
این منبع اظهار داشت که «در ساعات آینده تحت فشار دولت ایالات متحده درباره آتش‌بس تغییر نسبی در موقعیت اسرائیل ایجاد خواهد شد».
وی افزود که اگرچه این تحرک بر اساس توافقنامه چارچوب پاریس (مذاکرات در اواخر ژانویه) صورت می‌گیرد، با این حال در مورد ضرورت شروع توافق مقدماتی که ممکن است یک هفته طول بکشد، بین طرفین اجماع وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: «هنوز اسرائیل از عقب نشینی از غزه امتناع می‌ورزد، اما از طرف دیگر ، به نظر می‌رسد در مورد ایده بازگشت شهروندان به شمال (شمال غزه) عقب‌گرد داشته باشد.»
این منبع ادامه داد: « مقامات در واشنگتن از تشدید اوضاع در جبهه لبنان، در میان تمایل وزیران کابینه جنگ اسرائیل به آغاز جنگ جدید علیه حزب‌الله در لبنان نگران هستند.»
این منبع در عین حال فاش کرد قاهره طی چند روز گذشته به عنوان بخشی از تلاش برای کنترل اوضاع منطقه، وارد عمل شده‌ است.
در همین حال، یک رهبر جنبش حماس گفت: «برنامه‌هایی که دولت اشغالگر می‌خواهد تحمیل کند و با دست و پا کردن دولتی جنبه‌های میدانی در نوار غزه را از طریق همکاران فلسطینی خود به دست بگیرد، موفق نخواهد شد.»
وی به العربی الجدید گفت: چه کسی به این ایده‌ها پاسخ خواهد داد.» وی ادامه داد: «هرکسی که بر پشت تانک اسرائیلی بیاید هرگز قابل قبول نخواهد بود.»
این رهبر حماس، موضع جنبش خود را تکرار کرد و گفت که جنبش حماس دنبال قدرت نیست و این امر به واسطه‌ها و برخی گروه‌های بین‌المللی و عرب ابلاغ شده است. حماس تمایل خود را برای تشکیل دولت وحدت ملی بدون شرکت در آن پس از اینکه در چارچوب فعالیت کلی آن و بازده زمانی آن توافق صورت بگیرد، اعلام کرده است.
وی توضیح داد که با وجود این، ممانعت از جانب اشغالگران و دولت آمریکا وجود دارد که هر نقش حماس را رد می‌کنند.
وی تاکید کرد که این غیرممکن است، زیرا حماس بخشی اساسی از بافت مردم فلسطین است و خانه یا خانواده‌ای در نوار غزه نیست که عضوی از حماس در آنها نباشد.
این مقام حماس خاطرنشان کرد: «در حال حاضر یک طرح واضح و بررسی شده از طرف اشغالگران برای هدف قرار دادن پلیس در نوار غزه، به طور خاص در جنوب برای دستیابی به بیش از یک هدف وجود دارد که اولین مورد آن ایجاد وضعیت هرج و مرج، دوم ایجاد جو مناسب برای همکاری کنندگان با اشغالگران و سومین هدف تحمیل کنترل‌شان در میدان جهت ایجاد اختلافات داخلی است.
وی توضیح داد که ترور نضال الشیخ عید، رئیس کمیته اضطراری در رفح و محمد ابو حسنه، معاون عملیات پلیس توسط اشغالگران در چارچوب این هدف قرار می‌گیرد.
وی نسبت به همکاری برخی طرف‌های عرب با برنامه اسرائیل به عنوان اینکه غیرقابل اجرا بوده و هدف آن ایجاد آشوب است که تنها به نفع طرف اسرائیلی خواهد بود، هشدار داد.
در این زمینه ، مامون ابوعامر محقق علوم سیاسی و یک متخصص در امور اشغالگران در مصاحبه‌ای با العربی الجدید گفت که «شاخص‌های مثبتی در مورد مذاکرات آتش‌بس و نزدیک شدن به معامله تبادل اسیران وجود دارد، اما گره اکنون در حال حاضر بنیامین (نتانیاهو) است».
وی افزود: نتانیاهو با ارائه اختیارات گسترده به مذاکره‌کنندگان در این توافقنامه مخالفت می‌کند تا توافق را در سایه انعطاف پذیری حماس نسبت به دستیابی به توافق پیچیده کند.
انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع خبر به همراه لینک آن ( در انتهای متن خبر ) نوشته شده است و خبرگزار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 5845 ) را همراه با ذکر موضوع به آدرس  info@khabargozar.com  ایمیل بفرمایید. با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبرگزار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید