جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 5876 |
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱ |
4 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

دانشمندان ناسا در جدیدترین بررسی خود، سیگنالی را در داده‌های «وویجر ۱» یافته‌اند که نشان می‌دهد فضاپیما ممکن است هنوز زنده باشد.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد که فضاپیمای «وویجر ۱»(Voyager 1) ناسا هنوز از ما خداحافظی نکرده است.
به نقل از یاهو نیوز، فضاپیمای وویجر ۱ ناسا که از زمان پرتاب خود در تقریبا ۵۰ سال پیش به سفر در فضا مشغول بوده است، اواخر سال گذشته شروع به فرستادن پیام‌های بی‌معنی به زمین کرد.
«لیندا اسپیلکر»(Linda Spilker)، دانشمند پروژه ویجر گفت: مکالمه ما با وویجر از گفت‌وگوی حاوی داده‌های علمی، به یک صدای شماره‌گیری تبدیل شده بود.
گروه مأموریت وویجر در جدیدترین تلاش خود، نشانه‌ای را از حیات به شکل سیگنالی مشاهده کرده‌اند که معلوم شد از حافظه «زیرسیستم داده‌های پرواز»(FDS) این فضاپیمای قدیمی بازخوانی می‌شود. این زیرسیستم، یک رایانه آنبرد است که داده‌های پرواز را برای انتقال به زمین آماده می‌کند.
داده‌ها در قالب مناسب نبودند، اما حداقل توانستند اطلاعاتی را ارائه دهند. بنابراین اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد، اما این می‌تواند یک نشانه امیدبخش از زندگی باشد که نشان می‌دهد ماموریت چندین دهه‌ای وویجر ۱ ممکن است ادامه یابد. «جو وستلیک»(Joe Westlake)، مدیر بخش هلیوفیزیک ناسا گفت: این یک پیشرفت عالی برای وویجر است.
به گفته ناسا، حافظه وویجر حاوی داده‌های زیادی درباره وضعیت آن و داده‌های علمی یا مهندسی است. مهندسان اکنون داده‌ها را با بازخوانی قبلی مقایسه می‌کنند تا بفهمند آیا اختلافاتی میان آنها وجود دارد که بتواند توضیح دهد چرا فضاپیما تا این اندازه عجیب عمل کرده است، اما احتمالا مدتی زمان می‌برد تا به نتیجه برسند.
در بیانیه ناسا آمده است: گروه در حال تحلیل بازخوانی داده‌هاست. استفاده کردن از این اطلاعات برای ابداع یک راه حل بالقوه و تلاش برای عملی کردن آن زمان می‌برد.
فضاپیمای وویجر در حال حاضر دوران چالش‌برانگیزی را پشت سر گذاشته است؛ از منابع تغذیه رو به کاهش گرفته تا مشکلات نرم‌افزاری تقریبا کشنده.
به رغم موانع بسیار، دانشمندان همچنان در تلاش هستند تا حتی نشانه ناچیزی از حیات را که ممکن است باقی مانده باشد، پیدا کنند.
انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع خبر به همراه لینک آن ( در انتهای متن خبر ) نوشته شده است و خبرگزار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 5876 ) را همراه با ذکر موضوع به آدرس  info@khabargozar.com  ایمیل بفرمایید. با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبرگزار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید