جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 6682 |
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱ |
9 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

برخی مواد غذایی ویتامین‌ها و املاح خود را طی فرایند پخت از دست می‌دهند، بنابراین بهتر است آنها را به صورت خام بخورید.

به گزارش خبرآنلاین از همشهری، اگر شیوه صحیح مصرف مواد غذایی را بدانیم، بیشترین بهره را از خاصیت و ویتامین آنها می‌توانیم ببریم. در این مطلب چند مواد غذایی‌ای که نباید پخته شوند را آورده‌ایم.
کلم بروکلی کلم بروکلی حاوی مقادیر بالایی از فیتوشیمیایی سولفورافان است که به پیشگیری از سرطان، بیماری قلبی، التهاب، افسردگی و شرایط مضر سلامتی کمک می کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ که در مجله غذا و شیمی کشاورزی منتشر شد، نشان داد که وقتی بروکلی را به‌جای پخته شده خام می‌خوریم، بدن ما سولفورافان را سریع‌تر جذب می‌کند. مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۹ همچنین نشان داد که پختن کلم بروکلی به روش‌های مختلف، از جمله در مایکروویو، پختن و سرخ کردن، سطح ویتامین C این سبزیجات را کاهش می‌دهد. اگر نمی توانید فکر کلم بروکلی خام را تحمل کنید، آن را بخارپز کنید.
پیاز پیاز به دلیل غلظت بالای فلاونوئید کوئرستین، سرشار از فواید سلامتی، از جمله مزایای مبارزه با سرطان است. اشلی والتر، متخصص تغذیه می‌گوید: « پیاز وقتی خام خورده می‌شود، خواص مبارزه با سرطان را به حداکثر می‌رسانید. پخت و پز فواید فیتوکمیکال موجود در پیاز را کاهش می دهد که با سرطان مبارزه می کند. علاوه بر این، پیاز از خانواده سبزیجات آلیوم است، به این معنی که حاوی عوامل ضد پلاکتی است که می تواند از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که وقتی پیاز خام را در فر گرم می‌کردند، این خواص مفید برای قلب در ۳۰ دقیقه یا کمتر کاملاً از بین رفت.
سیر سیر مانند پیاز یک سبزی آلیوم است که دارای عوامل ضد پلاکت نیز هست، اما این بدان معناست که خواص آن که با بیماری های قلبی عروقی مبارزه می کند نیز تحت تاثیر گرما قرار می گیرد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۷ نشان داد که حرارت دادن سیر در دمای ۳۹۰ درجه فارنهایت به مدت ۶ دقیقه، فعالیت ضد پلاکتی را در آن به طور کامل از بین می برد. نانسی وودبری، متخصص تغذیه، می گوید: «مطالعات نشان می دهد که گرما آنزیم آلییناز را غیرفعال می کند. جوشاندن سیر به مدت ۲۰ دقیقه به طور کامل فعالیت ضد باکتریایی آن را از بین می‌برد و تنها یک دقیقه حرارت مایکروویو ۱۰۰ درصد از خاصیت آن در مبارزه با سرطان را از بین برد.
بلوبری احتمالاً می دانید که زغال اخته برای شما مفید است، اما آیا می دانید چقدر سالم است؟ جولی جافریون، متخصص تغذیه تناسب اندام می گوید: «زغال اخته بیش از هر میوه دیگری حاوی آنتی اکسیدان است که عمدتاً به دلیل مقادیر بالای پلی فنول است. خوردن آنها به صورت خام تضمین می کند که تمام این فواید را دریافت خواهید کرد. تحقیقات منتشر شده در مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی نشان می دهد که فرآوری زغال اخته، از طریق پخت، مقداری از پلی فنول آن را کاهش می دهد.
فلفل دلمه‌ای قرمز فلفل کبابی یک افزودنی سریع و آسان برای هر وعده غذایی است، اما فلفل دلمه ای قرمز منبع عالی ویتامین C است و به گفته موسسه ملی بهداشت، گرما می تواند ویتامین C آن را از بین ببرد
کلم‌پیچ کلم پیچ که یک سبزی چلیپایی است حاوی ترکیباتی به نام گلوکوزینولات است و وقتی با آنزیم میروزیناز تماس پیدا می کند به ترکیبی متفاوت و مبارزه کننده با بیماری تبدیل می شود. با این حال، گرما میروزیناز را غیرفعال می کند، بنابراین کلم پیچ پخته شده شما همان خاصیت مبارزه با بیماری را که سالاد کلم پیچ خام دارد، ندارد.
چغندر این ممکن است برای برخی تعجب آور باشد، اما بله، می توانید چغندر را خام بخورید. چغندر حاوی سطوح بالایی از فیبر، فولات (نوعی ویتامین B۹)، ویتامین C و منگنز است – با این حال چغندر پخته شده ۲۵ درصد فولات و سایر ویتامین ها و مواد معدنی خود را از دست می دهد.
آناناس آناناس کبابی ممکن است یک افزودنی عجیب به هر منوی کباب باشد، اما خوردن آن می تواند شما را از مزایای مهم سلامتی محروم کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که آب آناناس تازه در کاهش التهاب و نئوپلازی روده بزرگ (رشد غیرطبیعی بافت اطراف روده بزرگ) در موش‌های مبتلا به کولیت مؤثرتر از آب آناناس پخته شده است. محققان این موضوع را به میزان بالای آنزیم بروملین در آب تازه نسبت می دهند که به کاهش تورم کمک می کند. در حالی که این مطالعه فقط بر روی موش ها انجام شد، یک بررسی پزشکی منتشر شده در سال ۲۰۱۷ نشان داد که “بروملین برابر با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی به عنوان یک عامل ضد التهابی است، اما نشان داده شده است که عوارض جانبی کمتری در بیماران انسانی نیز دارد.” دکتر تراتنر همچنین می گوید که خوردن آناناس خام به کاهش تورم و کبودی در بیمارانش پس از جراحی کمک می کند.

۲۳۳۲۳۳

منبع: خبرگزاری خبرآنلاین

منبع خبر به همراه لینک آن ( در انتهای متن خبر ) نوشته شده است و خبرگزار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 6682 ) را همراه با ذکر موضوع به آدرس  info@khabargozar.com  ایمیل بفرمایید. با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبرگزار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید