جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 6721 |
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱ |
8 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

شهدای شاخص سال ۱۴۰۳ در حوزه‌های دفاع مقدس، بین‌الملل و بانوان معرفی شدند.

به گزارش ایسنا،  اسامی شهدای شاخص سال ۱۴۰۳ به شرح ذیل است:
شهید بین‌المللی «شهید صالح العاروری»
صالح العاروری در جوانی به عضویت اخوان‌المسلمین درآمد. سپس در سال ۱۹۸۷ تنها چند ماه پس از تاسیس حماس، در سن ۲۱ سالگی به این گروه پیوست. او بین سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ در تاسیس شاخه نظامی حماس در کرانه باختری (گردان‌های عزالدین قسام)، شاخه نظامی حماس در کرانه باختری نقش داشت.

او همواره یکی از افراد تحت تعقیب اسرائیل بود. زیرا اسرائیل او را معمار حمله به سربازان و شهرک‌نشینان اسرائیلی و همچنین حملات موشکی از غزه و لبنان به خاک اسرائیل می‌دانست. نیروهای اسرائیلی در سال ۲۰۲۳ خانه العاروری در عاروره را در کرانه باختری تخریب کردند و همزمان ۲۰ نفر از جمله برادر و برادرزاده‌های او را دستگیر کردند.
دولت آمریکا هم او را در فهرست تروریست‌های بین‌المللی آمریکا قرار داده بود. سرانجام صالح العاروری معاون رئیس دفتر سیاسی حماس بر اثر وقوع انفجار در ساختمان دفتر جنبش حماس در بیروت به شهادت رسید. 
شهید شاخص بانوان مرضیه حدیدچی (طاهره دباغ)
مرضیه دباغ در طول مبارزات انقلابی‌اش توسط ساواک دستگیر شد و به همراه دخترش در زندانهای مخوف رژیم پهلوی شکنجه‌های سختی شد. وی پس از آزادی از زندان به خارج از ایران رفت و در پاریس به عنوان محافظ امام او را همراهی کرد.

این مبارز انقلابی پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، از بنیان‌گذاران سپاه پاسداران و سپس نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی شد. از وی به عنوان نخستین و تنها فرمانده زن سپاه یاد شده‌ است. 
خانم دباغ روز ۲۷ آبان ۱۳۹۵ پس از گذراندن دوره‌ای بیماری در سن ۷۷ سالگی درگذشت و در صحن آرامگاه امام خمینی (ره) به خاک سپرده شد.
شهید شاخص کشوری شهید ظفر خالدی
سال ۱۳۶۰ هنگامی که شهید ۱۱ سال داشت پدرش عازم جبهه شد. موقع مرخصی اصرارهای مکرر شهید باعث شد او پس از بازگشت پدرش عازم جبهه شود، اما قبل از رفتن باید مسئول کاروان راضی شود. این در حالی بود که پدر زخمی و مجروح از جبهه برگشته بود. پدر می‌خواست با این بهانه مانع رفتن او شود، اما عشق به جبهه تمام وجودش را فراگرفته بود و هر روز می‌خواست که با مسئول کاروان صحبت کند.

پدر که شور و شوق او را برای رفتن دید و فهمید که فکر جبهه از سرش بیرون نمی‌رود، رفت و با مسئول کاروان اعزامی بروجن صحبت کرد، ولی به خاطر سن کمی که داشت نمی‌خواست نام او را وارد لیست کند ناچار با اصرار ایشان اسمش را وارد لیست کردند.
او که به عنوان کوچکترین شهید دفاع مقدس در اول ماه مبارک رمضان به جبهه اعزام شد در ۲۱ یا ۲۳ ماه مبارک رمضان در عملیات رمضان به درجه رفیع شهادت رسید.
انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع خبر به همراه لینک آن ( در انتهای متن خبر ) نوشته شده است و خبرگزار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 6721 ) را همراه با ذکر موضوع به آدرس  info@khabargozar.com  ایمیل بفرمایید. با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبرگزار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید