شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 6905 |
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱ |
9 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

یک کارشناس بازار کار تورم را دشمن تولید، بازار کار و اشتغال دانست و گفت: هرچه برای کاهش تورم تلاش کنیم هم به نفع امنیت و اقتصاد کشور است و هم به مردمی شدن اقتصاد کمک می کند. زیرا وقتی مردم در حوزه‌های اقتصاد مشارکت کنند این امر می‌تواند در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هم جنبه های مثبت و پررنگ‌تری داشته باشد.

حمید حاج اسماعیلی در گفت وگو با ایسنا، در خصوص نامگذاری شعار سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: از گذشته به دلیل شرایط خاص اقتصادی، بحث تولید در کشور مطرح بوده است از آنجا که اقتصاد ما وابسته به نفت بوده و بیشتر در بخش خدمات فعال بودیم چندان در تولید توفیق نداشتیم اکنون هم هنوز بخش خدمات در تولید ناخالص داخلی و در اشتغال بیشتر از بخش‌های دیگر پررنگ است، لذا برای اینکه بتوانیم تغییری در شرایط اقتصادی ایجاد کنیم که منجر به توسعه بازار کار و تولید ثروت بیشتر شود حتماً تولید باید در اولویت قرار گیرد.
وی گفت: در عین اینکه باید از ظرفیت‌های بخش خدمات همچون گذشته استفاده کنیم و چنین فرصتی را برای اقتصاد مغتنم بدانیم ولی باید روی بخش‌های تولید بیشتر کار کنیم زیرا وضعیت اقتصاد ما باید با تغییر به سمت تولید دگرگون شود و برای حمایت از تولید راهی جز این نیست.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در واگذاری ها موفق نبودیم و باید شفاف‌تر و واقعی‌تر بخش‌های اقتصادی را به مردم واگذار کنیم، تاکید کرد: در عین حال باید سختگیری های کمتری انجام بدهیم که مردم بتوانند در شرایط بازار کار فعالیت کنند و امنیت و مشوق‌های بیشتر برای تولید تعریف کنیم.
حاج اسماعیلی افزود: اگر تولید مزیت نداشته باشد در کشور شکل نمی‌گیرد و تورم همواره یک مانع بوده که باعث شده مزیت‌های تولید در کشور شکل نگیرد، لذا باید در این جهت راهگشایی کنیم.
وی به بحث اقتصاد مردمی اشاره کرد و گفت: منظور از اقتصاد مردمی، مشارکت خصوصی و تعاونی است؛ ولی درحال حاضر مجموع سهم تعاونی و خصوصی در کشور کمتر از ۲۰ درصد است، لذا حضور مردم یا گشایش برای ورود مردم، می تواند مبنای گسترده‌تری در واگذاری‌ها باشد. درحال حاضر دولت مکلف است ثروت‌های منجمد و املاک و دارایی‌هایی که کارایی ندارد را به سمت کارهای مولد ببرد و واگذار کند از این رو باید بخش زیادی از کارها رو به مردم واگذار واگذار کنیم.
این کارشناس تصریح کرد: اگر این کار را انجام دهیم حتماً تغییری در اقتصاد شکل می‌گیرد، زیرا با حضور مردم است که رونق ایجاد می شود.
حاج اسماعیلی در عین حال با تاکید بر ضرورت ایجاد ثبات در سیاست‌های پولی و ارزی اظهار کرد: دولت باید آستین بالا بزند و تلاش کند تولید کنندگان بازار خارجی داشته باشند و به سمت صادرات بروند. این مسأله می‌تواند پایداری و استمرار تولید را در ایران حفظ کند.
این کارشناس حوزه کار افزود: شاید تحریم ها بیشترین آسیب و ضرر را به کشور زده باشد، ولی یک نقطه مثبت داشته که توانستیم از ظرفیت‌های جدید برای توسعه کالاهایی که نیاز داشتیم و محروم بودیم، استفاده کنیم و یک فرصت برای اقتصاد کشور بوده است، ولی ما باید کار تولید را ارتقا بدهیم و بهینه کنیم. اگر کارهای تولیدی بازار خارجی و صادراتی نداشته باشند نمی‌توانند استمرار پیدا کنند.
وی گفت: وقتی مشارکت مردمی برای اقتصاد شکل می‌گیرد می تواند یک سری جنبه‌های مثبت برای کشور داشته باشد، مردم در این شرایط سخت می‌توانند درآمد و خلاقیت بیشتری داشته باشند و کارآفرینی کنند. لذا وقتی مردم احساس خوبی داشته باشند که در بخش های اقتصادی فعالیت می کنند، مطمئناً رویکردهای اجتماعی مثبتی هم برای کشور به دنبال خواهد داشت.
انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع خبر به همراه لینک آن ( در انتهای متن خبر ) نوشته شده است و خبرگزار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 6905 ) را همراه با ذکر موضوع به آدرس  info@khabargozar.com  ایمیل بفرمایید. با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبرگزار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید