جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 6958 |
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱ |
3 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

پس از ثبت دو رکوردشکنی فروش روز نخست «تمساح خونی» و سپس افتتاحیه این فیلم، حالا غافل‌گیری دیگری برای اکران ۱۴۰۳ به ثبت رسیده و آن، ۱۰ برابری شدن گیشه به نسبت مدت‌زمان مشابه سال گذشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،اکران ۱۴۰۳، نیامده، رکورد زد. درحالی‌که برخی از فعالان سینما بر این عقیده هستند که رکوردشکنی‌های سینما در سال ۱۴۰۲، تصادفی بوده و نمی‌تواند به یک روال مداوم تبدیل شود، اما تخمین‌ها نشان می‌دهد که اکران امسال، می‌تواند به‌مراتب چابک‌تر و هوشمندانه‌تر از اکران سال گذشته عمل کند.
نخستین نشانه چنین وضعیتی را می‌توان در بسته نوروزی امسال مشاهده کرد که فیلم‌های خوبی در نظر گرفته شده‌اند. هرچند که باید وزن اصلی را بر روی اکران عیدفطر گذاشت اما این اکران نوروز نیز قابلیت‌های بسیاری برای یک حضور غافلگیرانه دارد.
نخستین رکوردی که برای سینمای ۱۴۰۳ محقق شد، فروش افتتاحیه فیلم تمساح خونی بود. فیلم جواد عزتی در روز نخست نمایش خود، یک رکوردشکنی خوب را تجربه کرد و موفق شد تا با جذب ۱۸ هزار و ۲۰۰ مخاطب، رکورد ۲ ساله تعداد مخاطب در روز نخست نمایش یک فیلم را از آن خود کرده و یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان بفروشد.

رکوردشکنی دوم اکران امسال نیز به افتتاحیه تمساح خونی تعلق داشت. این فیلم موفق شد تا در سه روز نخست نمایش خود، بیش از ۱۱۰ هزار نفر را به سینماها بکشاند. تمساح خونی در افتتاحیه خود ۱۱۰ هزار و ۲۰۰ مخاطب داشت و با نمایش در ۲۱۹۲ سانس، ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را به گیشه واریز کرد.
رشد ۷ برابری مخاطب و ۱۰ برابری گیشه
غافلگیری سوم اما شیرین‌تر است. اکران ۱۴۰۳ موفق شد تا از زمان رونمایی تا لحظه سال تحویل، ۱۰ برابر گیشه سال گذشته فروش داشته باشد. بنا بر این گزارش، فیلم‌های اکران امسال موفق شدند تا آخرین روز سال گذشته، ۲۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان فروش داشته باشند حال آن‌که این رقم برای اکران نوروزی سال گذشته، ۲ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان بود. طی روزهای پایانی سال ۱۴۰۱، سینماها پذیرای ۶۴ هزار مخاطب بودند اما تعداد مخاطبان اکران نوروز ۱۴۰۳ طی ۱۴ روز انتهایی اسفند، به ۴۴۰ هزار نفر رسید.
اکران ۱۴۰۳ موفق شد تا آخرین روز سال گذشته، ۲۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان فروش داشته باشند حال آن‌که این رقم برای اکران نوروزی سال گذشته، ۲ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان بودالبته نیاز به توضیح است که ۴ فیلم اکران نوروزی سال گذشته از ۲۴ اسفند به روی پرده رفتند اما تمساح خونی، از ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ نمایش داده شد. ۴ فیلم دیگر از ۲۳ اسفند، بی‌بدن از بیست‌وچهارم و آسمان غرب هم تقریبا به اکران پیش از عید نرسید.
ذکر این نکته نیز ضروری است که اکران نوروزی سال گذشته در شرایطی از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ آغاز شد که شرایط نرمال بود حال آن‌که فیلم‌های اکران نوروزی امسال به استثنای تمساح خونی، همگی با آغاز ماه رمضان به روی پرده رفتند.
بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که دو اکران نوروزی با وجود شرایط نسبتا متفاوتی داشتند، تقریبا می‌توانند مورد مقایسه قرار بگیرند. بهترین عملکرد گیشه نوروز ۱۴۰۱ تا پیش از آغاز سال جدید را کمدی فسیل داشت که طی ۶ روز نمایش، ۵۳ هزار نفر را به سینما کشاند و ۲ میلیارد تومان نیز فروخت. حال آن‌که بهترین عملکرد اکران امسال تا پیش از آغاز سال نو، متعلق به کمدی تمساح خونی است که طی ۱۴ روز، ۳۸۱ هزار مخاطب داشت و توانست ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بفروشد.

آیا مخاطبان امسال به ۳۳ میلیون نفر سال ۷۹ می‌رسد؟
این اتفاق، نوید بسیارخوبی برای اکران ۱۴۰۳ است که یک افتتاحیه پررونق را شاهد بوده است. حال آن‌که برخی معتقد بودند نوروز امسال به دلیل تلاقی با ماه مبارک رمضان و قرار گرفتن لیالی قدر در روزهای پایانی تعطیلات نوروزی، می‌تواند منجر به رکود مخاطب شود اما این اتفاق نه‌تنها تا امروز محقق نشده بلکه آمارها از صعود میزان مخاطب و فروش بیشتر طی نخستین روز سال حکایت می‌کنند.
فسیل در نخستین روز سال گذشته که با ماه رمضان تلاقی نداشت، ۱۵ هزار مخاطب داشت و ۸۰۰ میلیون تومان فروخت حال آن‌که «تمساح خونی» در روز اول فروردین که نهمین روز ماه مبارک رمضان بود، با جذب حدود ۲۷ هزار مخاطب، به فروش ۲ میلیارد تومانی رسیدفسیل در نخستین روز سال گذشته که با ماه رمضان تلاقی نداشت، ۱۵ هزار مخاطب داشت و ۸۰۰ میلیون تومان فروخت حال آن‌که تمساح خونی در روز اول فروردین که نهمین روز ماه مبارک رمضان بود، با جذب حدود ۲۷ هزار مخاطب، به فروش ۲ میلیارد تومانی رسید.

بنابراین از هر زاویه‌ای که به اکران نوروزی امسال نگاه کنیم می‌بینیم که رشد قابل‌توجهی محقق شده است و این عملکرد برای اکرانی که شاید حساب چندانی روی آن باز نمی‌شد، بسیار ارزنده به حساب می‌آید.
با توجه به تصاعدی شدن روند استقبال از آثار نوروزی طی روزهای آینده و برنامه‌ریزی بسیار خوبی که برای اکران عیدفطر در نظر گرفته شده، می‌توان با قطعیت اعلام کرد که گیشه بهاری سینماهای کشور، یک رکوردشکنی خوب را به‌نسبت بهار پربار سال گذشته شاهد خواهد بود. در گام بعدی اگر برنامه‌ریزی هوشمندانه‌ای برای اکران بعد از تعطیلات خرداد و متعاقبا ماه‌های محرم و صفر در نظر گرفته شود می‌توان با امیدواری بالایی اعلام کرد که گیشه امسال با استقبال بیش از ۳۰ میلیونی مخاطب، می‌تواند به مرز ۲۰۰۰ میلیارد تومان برسد. هرچند که رکوردشکنی مخاطب ۳۳ میلیونی که متعلق به سال ۷۹ است نیز چندان دور از دسترس نیست و با یک برنامه‌ریزی هوشمندانه، قابل تحقق خواهد بود.
فعلا و طی حدود دوهفته‌ای که از آغاز اکران ۱۴۰۳ می‌گذرد، این ۳ غافل‌گیری توانسته روح امید را در کالبد سینمای ایران بدمد و فعالان سینما و دلسوزان این هنر را امیدوار نگاه دارد که قرار است اتفاق‌های خوبی در اکران امسال سینماها رخ دهد.

۲۲۰۵۷

منبع: خبرگزاری خبرآنلاین

منبع خبر به همراه لینک آن ( در انتهای متن خبر ) نوشته شده است و خبرگزار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 6958 ) را همراه با ذکر موضوع به آدرس  info@khabargozar.com  ایمیل بفرمایید. با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبرگزار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید