جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 7012 |
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹ |
7 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

فصل بهار همانقدر که آب‌وهوای مطلوب و خوشایند، با خود می‌آورد، موجب بروز یکسری از بیماری‌ها هم می‌شود. اگر بدانیم با این بیماری‌ها چگونه مقابله کنیم، بهار را سلامت پشت سر می‌گذاریم.

نادیا زکالوند: چند بیماری در فصل بهار معمولا گریبان برخی از افراد را می‌گیرند و روزهای شاد بهاری را برایشان تلخ می‌کنند. اما این بیماری‌ها کدام‌ها هستند و چگونه از آنها در امان بمانیم؟
۱. حساسیت
از آنجایی‌که در فصل بهار، گرده‌های گیاهان، از جمله درختان، گل‌ها و علف‌ها، به‌وفور یافت می‌شود، احتمال واکنش‌های حساسیتی هم وجود دارد. از این واکنش‌ها باید به عطسه، خارش چشم و کیپی بینی اشاره کرد.
راه‌حل:
برای پیشگیری از ابتلا به حساسیت، در زمان اوج گرده‌افشانی در فضای دربسته باقی بمانید و پنجره‌ها را هم ببندید و از دستگاه تهویه هوا استفاده کنید.

۲. عفونت‌های تنفسی
در روزهای اولیه بهار، دمای هوا بسیار نوسانی است و مدام گرم و سرد می‌شود. این وضعیت احتمال دارد دستگاه تنفسی را گرفتار عفونت کند. ویروس‌ها معمولا هنگام تغییر فصل فعال می‌شوند و افراد را به بیماری‌هایی چون سرماخوردگی و آنفلوآنزا مبتلا می‌کنند.
راه‌حل:
با رعایت بهداشت فردی و شستشوی مرتب دست‌هایتان، از ابتلا به عفونت‌های تنفسی پیشگیری کنید.
۳. تب یونجه
تب یونجه یا رینیت آلرژیک (التهاب مخاط بینی آلرژیک)، اغلب در فصل بهار تشدید می‌شود. گرده درختان و گیاهان دیگر موجب بروز علایمی چون عطسه، آبریزش بینی و خارش گلو می‌شوند.
راه‌حل:
هنگام گرده‌افشانی گیاهان در فضای باز نباشید. البته می‌توانید از اسپری بینی سدیم کلراید برای شستشوی بینی و کاهش خشکی و التهاب غشاء بینی در سرماخوردگی و آنفلوآنزا استفاده کنید. داروهای ضدحساسیت با تجویز یا بدون نسخه پزشک هم می‌توانند تب یونجه را درمان کنند.
۴. آسم فصلی
بیشتر مواقع بیماری آسم افرادی که به آسم و مشکلات تنفسی مبتلا هستند با شروع فصل بهار تشدید می‌شود. گرده گیاهان، آلودگی هوا و تغییرات متعدد در دما، این وضعیت را بدتر هم می‌کند.
راه‌حل:
بیماران مبتلا به اسم باید داروهای تجویزی‌شان را در دسترس داشته باشند و از قرار گرفتن در کنار محرک‌ها خودداری کنند. آنها همیشه قبل از اینکه به فضای بیرون از خانه بروند، باید برنامه‌ای برای کنترل احتمالی حمله آسم داشته باشند.

۵. بیماری‌های ناشی از غذای فاسد
در فصل بهار که هوا رو به گرمی است، رشد باکتری‌ها درون مواد غذایی سریع‌تر می‌شود. هنگام پیک‌نیک و دورهمی‌ها در فضای باز ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از غذای فاسد افزایش یابد. بنابراین مراقب غذای مصرفی‌تان باشید.
راه‌حل:
مواد خوراکی گوشتی را کاملا بپزید و آنها را هرگز نیم‌پز مصرف نکنید. اقلام فاسدشدنی را به‌سرعت در یخچال بگذارید تا از آلودگی باکتریایی پیشگیری کنید.
۶. حساسیت‌های پوستی
از آنجایی‌که در فصل بهار، زمان بیشتری در خارج از منزل می‌گذرانیم، قرار گرفتن در معرض گیاهانی مانند پیچک‌های سمی یا هر گیاه سمی دیگر بیشتر می‌شود که در نهایت منجر به تحریک و حساسیت‌های پوستی می‌شود.
راه‌حل:
وقتی در فضای بیرون از خانه، به‌ویژه در مناطق سرسبز و پرگیاه هستید، گیاهان حساسیت‌زا را بشناسید و تاجایی‌که می‌توانید به آنها نزدیک نشوید. در صورت برخورد با این گیاهان، آن بخش از پوست‌تان را که با گیاهی در تماس بوده است فورا بشویید و در صورت بروز واکنش، به‌ پزشک مراجعه کنید.
نکاتی برای سالم ماندن در فصل بهار
* استفاده از نور صبحگاهی: بررسی‌های محققان نشان داده است زود از خواب بیدار شدن و قرار گرفتن در نور صبحگاهی، موجب شادی و سلامت افراد می‌شود و کمتر گرفتار خستگی و کسالت می‌شوند.
* مراقبت پوست و چشم از نور شدید خورشید. کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید. اگرچه نور خورشید جلوی افسردگی را می‌گیرد اما شدت بالای آن، به پوست صدمه می‌زند و آن را دچار آفتاب‌سوختگی می‌کند. زمانی‌که آفتاب‌سوختگی مکرر رخ می‌دهد، احتمال ابتلا به سرطان پوست افزایش می‌یابد. بنابراین با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، دارای حداقل SPF(۱۵)،‌ جلوی صدمات نور خورشید به پوست‌تان را بگیرید.
درضمن از چشم‌هایتان هم با استفاده از عینک آفتابی که بتواند جلوی ۱۰۰درصد اشعه ماوراء‌بنفش خورشید را بگیرد، محافظت کنید.
* پرآب کردن بدن: فصل بهار بهترین زمان برای فعالیت‌های ورزشی در بیرون از خانه است، اما احتمال اینکه بدن‌تان دچار کم‌آبی شود زیاد است. بنابراین نوشیدن آب کافی ضروری است.
* پیشگیری از بیماری لایم: این بیماری بر اثر نیش کنه ایجاد می‌شود. از علایم آن می‌توان به تب، سردرد، جوش پوستی، خستگی مفرط، سفتی گردن، مشکلات مفصلی و عصبی اشاره کرد. در فصل بهار وقتی به فضاهای باز می‌روید مراقب اینگونه حشرات باشید.
با توجه به نکات مطرح‌شده در این مقاله می‌توانید فصل بهار را بدون بیماری بگذرانید و از لحظات شاد بهاری‌تان لذت ببرید.

منابع:
onlymyhealth
communitycare
۲۳۳۲۳۳

منبع: خبرگزاری خبرآنلاین

منبع خبر به همراه لینک آن ( در انتهای متن خبر ) نوشته شده است و خبرگزار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 7012 ) را همراه با ذکر موضوع به آدرس  info@khabargozar.com  ایمیل بفرمایید. با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبرگزار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید