جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 7066 |
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱ |
4 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

اوایل سال جاری میلادی، ایلان ماسک اعلام کرد که اولین داوطلب انسانی، ایمپلنت مغزی نورالینک (Neuralink) را به عنوان بخشی از اولین آزمایش بالینی این شرکت دریافت کرده است. اکنون، این شرکت یک رونمایی عمومی مختصر از رابط مغز و رایانه (BCI) خود به اشتراک گذاشته است.

به گزارش ایسنا، این شرکت برای مدت کوتاهی به صورت زنده فیلمی را در شبکه اجتماعی ایکس (X) از مردی ۲۹ ساله به نام نولان آرباگ (Nolan Arbaugh) پخش کرد که گفته می‌شود هشت سال پیش، پس از یک حادثه غواصی از گردن به پایین فلج شده است.
به نقل از انگجت، در این ویدئو، آرباگ توضیح می‌دهد که پس از دریافت ایمپلنت که به گفته خود او با یک جراحی «فوق‌العاده آسان» در مغزش گذاشته شده، باید یاد می‌گرفت که چگونه تصور حرکت را از تلاش برای حرکت متمایز کند تا کنترل مکان‌نمای رایانه را روی صفحه نمایش بیاموزد.
آرباگ می‌گوید: بسیاری از مواردی که کار را با آنها شروع کردیم، تلاش برای حرکت بود. من سعی می‌کنم برای مثال دست راستم را به سمت چپ، راست، جلو و عقب حرکت دهم و از آنجا شروع به تصور حرکت مکان‌نمای رایانه می‌کنم.
در یک ویدئوی کوتاه کلیپ که یک مهندس نورالینک نیز در آن حضور دارد، آرباگ عملکرد رابط مغز و رایانه را با حرکت دادن مکان‌نما روی صفحه نمایش لپ‌تاپ و توقف پخش موسیقی به نمایش می‌گذارد. او می‌گوید که ایمپلنت به او اجازه بازی شطرنج را نیز داده است. او خاطرنشان کرد که پیش از این از ابزارهای کمکی دیگری مانند کنترل‌کننده‌های دهانی (mouthsticks) استفاده می‌کرده است، اما ایمپلنت نورالینک دوره‌های بازی طولانی‌تر و همچنین امکان بازی آنلاین را برای او فراهم کرده است. او افزود که می‌تواند حدود هشت ساعت بدون نیاز به شارژ، از ایمپلنت استفاده کند. مشخص نیست که عملیات شارژ کردن ایمپلنت چگونه انجام می‌شود.
پس از اینکه نورالینک در سال گذشته شروع به جذب داوطلبان کرد، آرباگ اولین بیمار انسانی بود که این ایمپلنت را دریافت کرد. این شرکت پیش‌تر رابط مغز و رایانه را روی حیوانات از جمله شامپانزه‌ها آزمایش کرده بود.
در این ویدئو، آرباگ نشان می‌دهد که تجربه‌اش با کاشت ایمپلنت مغزی، علی‌رغم برخی مشکلات اولیه، تاکنون مثبت بوده است. او می‌گوید: این کامل نیست، می‌توانم بگویم که ما به برخی مشکلات برخورد کرده‌ایم. من نمی‌خواهم مردم فکر کنند که این پایان راه است. کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، اما تا کنون زندگی من را تغییر داده است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع خبر به همراه لینک آن ( در انتهای متن خبر ) نوشته شده است و خبرگزار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 7066 ) را همراه با ذکر موضوع به آدرس  info@khabargozar.com  ایمیل بفرمایید. با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبرگزار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید