چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-24
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 7090 |
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱ |
7 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در پیامی به مناسبت روز جهانی جنگل بیان کرد: نیاز فوری به یافتن راه‌های پایدار جهت افزایش پوشش جنگلی و حفاظت هر چه بهتر از ذخائر موجود داریم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، متن پیام حسن اکبری به شرح ذیل است: «بسم الله الرحمن الرحیم زیست بوم های جنگلی به عنوان یکی از مهمترین ارکان زیستی و پناهگاه هزاران گونه جانوری مهره‌دار و بی مهره، منبع زیستی و حیات انسانی و ریه تنفسی زمین، نقش فوق العاده ای در ادامه حیات این کره خاکی بر عهده دارد. سطح فعلی جنگل های دنیا را در حدود ۴ میلیارد هکتار برآورد کرده اند که در حدود ۳۰ درصد سطح کل اراضی دنیا است. با این حال با توجه به تنوع شرایط اقلیمی و جغرافیائی توزیع جنگل ها در کشورها بسیار نامتناسب بوده و بر این اساس ایران نیز در زمره کشورهای با پوشش کم ( حدود۸.۵ درصد پوشش)  می‌باشد که میزان آن از سطح متوسط دنیا نیز کمتر است. تنوع زیستی جنگلهای هیرکانی فراهم کننده طیف گسترده‌ای از خدمات اکوسیستمی است و مزایای ارزشمندی برای مردم هر کشور مهیا و تامین می نمایند. تولید اکسیژن مورد نیاز موجودات زنده،  کاهش اثرات منفی تغییرات اقلیمی، تعدیل و تنظیم درجه حرارت کره زمین، تغذیه سفره آبهای زیرزمینی، حفاظت خاک و جلوگیری از فرسایش آن، جذب گازهای آلاینده محیط زیست، پناهگاه و زیستگاه  طیف بسیار وسیعی از گونه های حیات وحش جانوری ، ترسیب کربن و کاهش گازهای گلخانه ای، جلوگیری از سیلاب و افزایش نفوذپذیری خاک،  تولید چوب بعنوان ماده اصلی بسیاری از صنایع، سوخت و…..، تولید محصولات فرعی جنگلی و گیاهان داروئی، اکوتوریسم و صنعت گردشگری از جمله خدمات اکوسیستمی و کارکردهای جنگل بوده که متاسفانه به دلایل سودجویانه و منفعت اختصاصی و یا گاها فقر جوامع محلی ساکن یا داخل جنگل، این زیست بوم حیاتی از نظر مساحت و کیفیت حفاظت از تنوع زیستی رو به کاهش می باشد. به گواه مطالعات انجام شده و گزارش های مراجع علمی معتبر جهانی، بهره برداری ناپایدار، از هم گسیختگی و تکه تکه شدن زیستگاه های جنگلی منتج  به کاهش جمعیت بسیاری از زیستمندان و حیات وحش جانوری و گیاهی آن شده و در طولانی مدت حاصل این اقدام کاهش تاب آوری و عدم تعادل در جهان خواهد بود. لذا با توجه به وضعیت شکننده اکوسیستم های جنگلی کشور به ویژه جنگل های هیرکانی شمال  و زاگرسی که به عنوان یک منبع ژنتیکی و تولید آب در پایداری زیستی کشور ایفاء می‌نمایند، ضرورت دارد نظام جامع و پایدار بهره برداری پایدار و خردمندانه از خدمات ‌این نعمت الهی گام جدی و اقدامی عملی و کارا برداشت. ما نیاز فوری به یافتن راه‌های پایدار برای افزایش پوشش جنگلی و در عین حال حفاظت هر چه بهتر از ذخائر موجود داریم. ما به نوآوری هایی نیاز داریم که سلامت جنگل ها را تضمین کند و استفاده پایدار از منابع جنگلی را از طریق یک رویه جامعه محور و حفاظت از تنوع زیستی را امکان پذیر نماید. لذا همانطور که فناوری‌های دیجیتال جهان را متحول کرده و با سرعت درحال تغییر رفتارها و الگوهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جوامع می‌باشند، این ابزارها در حوزه های نرم افزاری و سخت افزاری و هوشمند سازی داده ها و استفاده از هوش مصنوعی در شناسائی  ویژگی های جنگلی از قبیل میزان ترسیب کربن و …. امکان مدیریت و نظارت پایدار جنگل را مهیا و برنامه‌ریزی و تصمیم گیری استراتژیک بهتری را ممکن می سازند و جمهوری اسلامی ایران نیز بایستی خود را به این امکانات مجهز کند تا بتواند ضمن حفاظت از تنوع زیستی و منابع طبیعی کشور، رفاه و عدالت را نیز گسترش  دهد.»
انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع خبر به همراه لینک آن ( در انتهای متن خبر ) نوشته شده است و خبرگزار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 7090 ) را همراه با ذکر موضوع به آدرس  info@khabargozar.com  ایمیل بفرمایید. با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبرگزار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید