پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-18
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 7835 |
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲ |
7 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

«ماه رمضان به خصوص در سال‌های اول اسارت خیلی دشوار بود و در آن سال‌ها ماه رمضان در ماه‌های گرم سال بود و شرایط تغذیه دچار مشکل بود؛ بعثی‌ها مخالفتی با روزه گرفتن در ماه رمضان نداشتنُ اما با روزه‌داری درغیر ماه رمضان مشکل داشتند.»

به گزارش ایسنا، رضا جوکار معروف به مرتضی جوکار در سن ۲۱ سالگی در عملیات دوم «والفجر مقدماتی» در ۱۳۶۱/۱۱/۲۰ به اسارت نیروهای بعثی عراق درآمد.این آزاده در خاطره‌ای از ماه مبارک رمضان در اسارت بعثی‌ها روایت می‌کند: در زمان اسارت من را به اردوگاه موصل یک معروف به «موصل بزرگه» بردند، اما در هنگام تفتیش وسایل ما، وسایل ممنوعه که شامل نوشته‌هایی از امام (ره) بود را کشف کردند و ما را به عنوان خرابکار (مَشاکل) به موصل چهار انتقال دادند که در نهایت تا پایان اسارت آنجا بودم. این اردوگاه معروف به اردوگاه حاج‌آقا ابوترابی بود.
ماه رمضان به خصوص در سال‌های اول اسارت خیلی دشوار بود و در آن سال‌ها ماه رمضان در ماه‌های گرم سال بود و شرایط تغذیه دچار مشکل بود؛ بعثی‌ها مخالفتی با روزه گرفتن در ماه رمضان نداشتن اما با روزه‌داری درغیر ماه رمضان مشکل داشتند.
 برخی آزادگان در قالب برنامه خودسازی امام (ره) که موسوم به «جهاداکبر» بود، روزهای دوشنبه و پنجشنبه را روزه می‌گرفتند و عراقی‌ها و بعثی‌ها برخوردهای سفت و سختی به جهت ممانعت این حرکت خودسازانه داشتند. حتی سربازی به نام «جمعه» وقتی متوجه شد بچه‌های اردوگاه جیره غذایی را به عنوان افطار و سحر زیر پتو می‌خورند، درب آسایشگاه را باز کرد و همه را به زیر باد کتک گرفت.
در اردوگاه موصل یکِ ‌جدید، نماز جماعت ممنوع‌ بود به همین دلیل در ماه رمضان مناجات‌ها تماماً فردی بود. استهلال ماه مبارک رمضان را از روزنامه و رادیوی دست بعثی‌ها متوجه می‌شدیم. هر اردوگاه ویژگی‌های خودش را داشت ولی در اردوگاه‌ ما، بچه‌ها تلاش می‌کردند بعثی‌ها را تحریک نکنند و همین امر باعث شده بود کارها و فعالیت‌ها به صورت نامحسوس ادامه پیدا کند.
در اوج گرما و فشار تشنگی، برای خنک کردن خود به قطره‌های آبی که از کولر ته سالن چکه می‌کرد پناه ‌می‌بردیم و زیر آن می‌ایستادیم تا مقداری آب روی بدنمان چکه کند و خنک شویم تا بتوانیم روزه‌داری کنیم.
انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع خبر به همراه لینک آن ( در انتهای متن خبر ) نوشته شده است و خبرگزار در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 7835 ) را همراه با ذکر موضوع به آدرس  info@khabargozar.com  ایمیل بفرمایید. با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبرگزار مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزار در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید